Blir håret tjockare om man rakar det?

Enligt väderprognosen skulle det komma regn idag men inte såg vi skymten av några regndroppar. Kanske jag tjatar för mycket väder nu men jag längtar verkligen efter den riktiga sommarvärmen. Soligt blev det hursomhelst och ganska varmt i luften, så skönt! 
 
Eftersom jag trodde att de skulle regna spenderades förmiddagen inomhus. Efter att ha tagit itu med det e n o r m a tvättberg jag ignorerat i typ 2 veckor nu blev jag inspirerad att fortsätta röja i hemmet. Rensade igenom skåpen i köket. Så nu är det sorterat vad som ska finnas kvar, vad som ska ges bort och vad som ska slängas alhamdulillah. 
 
Dagens lunch fick bli avokado med keso, stor sallad och en upptinad tacopaj. Det är lustigt hur även matsuget förändras med årstiderna. På sommaren älskar jag mat likt detta men på vintern älskar jag ha grytor eller soppor. 
 

På eftermiddagen/kvällen var jag ute på picknick med några systrar mashaallah, må Allah bevara dem! Det är så härligt att umgås med sina systrar nu under sommarens varma dagar. God mat som bestod av sallad med bulgur + kyckling, halloumi (åh så gott det är mashaallah!), korv, rödbetssallad och bröd. Sedan fikade vi med te, bulle, godis, mumsmums (liknande?). 
 
Vi pratade lite om det här med att håret blir tjockare om man rakar det (exempelvis på nyfödda och pojkar). Jag tror inte på det för fem öre men jag är ingen hår expert så jag kunde inte låta bli att googla på det. Och jag kan inte hitta en enda sida (har sökt på både svenska och engelska) där det står att håret skulle bli tjockare av att man rakar det. Från vad jag läst på ett flertal olika hemsidor är att våra hårsäckar bildas redan i fosterstadiet och antalet hårsäckar kan aldrig öka efter födseln. Att raka håret eller klippa det till en och samma längd ger ett intyck att håret känns tjockare och kanske tom ser ut att vara tjockare. Men det är helt enkelt en myt för antalet hårsäckar har ju inte ökat. 
 
"If simply shaving the head repeatedly could give a person thicker hair or a fuller head of hair everyone would have thick hair."
 
Vi rakade håret på våra söner när de var nyfödda eftersom det är sunnah (Profetens tradition sallallahu 'aleihi wa sallam). För oss var det enbart en handling av dyrkan, för det finns vissa tillfällen där rakning av huvudet är en handling av dyrkan och då man faktiskt kan få belöning för det mashaAllah. 
 
I slutändan är det upp till var och en att bestämma vad man vill göra med sitt hår men nu vet vi iaf att rakning av håret på huvudet ger inte tjockare hår utan kanske bara mycket träning på att raka huvudet ; ) Jag tror håret påverkas mer av hur vi mår, lever, vad vi äter och hur mycket kemikalier vi lägger i håret. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback