SNABBmat under Ramadan

Alhamdulillah vi har ätit vår iftar, bett, ätit lite mer, lagt barnen (äntligen!) och nu sitter jag här och skriver. Jag tror att jag slagit rekord denna Ramadan ang min tid som jag spenderat i köket. Jag tror inte under de år jag varit muslim och fått uppleva Ramadan att jag spenderat såhär lite tid i köket haha alhamdulillah. Ramadan handlar egentligen inte om all mat eller hur? Men det är så lätt att man ofta fastnar i köket och förbereder mat till iftar. I år hade jag redan tänkt ut några olika rätter som är otroligt goda och sammtidigt extremt enkla att göra : ) vilket passar mig perfekt!
 
Jag vill inte bidra till mer fokus på maten men jag vill gärna tipsa er om detta recept (vi åt detta idag alhamdulillah). Det är jätte gott mashaallah, enkelt att göra även om man ska servera många hungriga muslimer : )
 
800 g vit fiskfilé (sej, torsk, allaska pollok) ELLER ca 1 kg kyckling 
ca 2-4 dl creme fraiché/turkisk yoghurt (beror på hur mycket sås du vill ha)
salt, svartpeppar, oregano/pizzakrydda 
tomatpuré
1 pkt fetaost
svarta oliver (eller gröna)
(ev soltorkade tomater klippta i strimlor)
 
Lägg fisken/kycklingen i en ugnsform. Blanda creme fraichén med salt, peppar och oregano. Blanda i lite tomatpuré till önskad (röd)färg. Klicka ut över fisken/kycklingen. Smula fetaosten över. Häll över så mycket svarta oliver du vill ha. Om du gör denna rätt med kyckling är det jätte gott med lite soltorkade tomater i också. Grädda i ca 50 min i 175-200 grader. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback