Kyckling med spenat och broccoli.

Nuförtiden är jag rätt kräsen när det gäller mat och matlagning. Jag har under årens gång och efter Allah välsignat oss med barn att receptet måste uppfylla en hel del kriterier. Jag föredrar att göra det mesta själv och undviker halvfabrikat, det är helt klart värt att lägga mer tid på att laga ”riktig” mat enligt mig. Men det måste gå fort som tusan, MAX en timme på vardagarna, inga konstiga ingredienser tack (jag vill helst kunna ha allt redan i skafferiet), orsaka minimalt med disk, barn och vuxna ska kunna äta det och självklart att det ska vara GOTT. Inte så mycket begärt va, eller? ; )

Här kommer iaf vår middag som bestod av en kycklinggryta med spenat och sambal oelek:

1 kg kycklingfilé
½ purjolök*
Grädde ca 3 dl
Fryst bladspenat eller hackadspenat
1-3 tsk Sambal oelek

Stek kycklingen tills den är genomstekt eller fått lite färg. Tillsätt purjolöken (*jag brukar köpa purjolök på erbjudande sedan strimlar jag den, portionerar upp en hel eller en halv i påsar och fryser in) och stek i några minuter. Häll i grädde, du kan ha i lite vatten eller mjök, så kycklingen nästan är täckt. Släng i spenaten (jag tycker bladspenat är godast men nu hade jag inte det hemma så det fick bli hackad spenat, det blev lika gott) och lägg i så mycket sambal oelek som passar dig, själv gillar jag lite sting i maten. Om du lagar mat till barn, skippa sambal! Eller dela upp maten i två kastruller, en vuxen och en barn. Låt det puttra i ca 10-15 min, salta och peppra sedan är det klart att ätas! Vi åt kycklinggrytan med couscous och ostgratinerad broccoli.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback